Email: groundhogswe@gmail.com

tisdag 19 april 2016

”Exotisk kraft i den svenska affärsvärlden” -så skriver Tina Sjöström som rubrik i en artikel om Manuel Knight. Vi anser att Tina Sjöström lika gärna kunde skrivit ”Erotisk kraft i den svenska kvinnovärlden”

För så är det. Vi Groundhogs har plöjt massor av artiklar och lyssnat på mängder av intervjuer och vad som är påfallande, det är den totala dominansen av kvinnor som utfrågare och skribenter. Det finns, vad vi vet, bara två journalister av manligt kön som fallit pladask i farstun för bedragaren och det är Erik Olkiewicz på Aftonbladet och Ulf Elfving på SMT-media. Resten är kvinnor.

Det är också en total dominans av kvinnor när det kommer till HR-folk. Det är fr f a kvinnor som sitter på dessa poster runt om i alla Sveriges kommuner. Det är dessa kvinnor som köper in Manuel Knight och det är signifikativt att intresseorganisationen Sveriges HR-förening inte ens svarar oss när vi ställer frågor till dem. Systerskap? -Kanske? Vi vet inte, men tyst är det.

Vi har på vår blogg visat hur kvinnliga inköpare av Manuel Knights tjänster blir synnerligen obekväma när vi frågar dem om hur det känns att ha blivit lurade av den de trodde var en spännande svart man och som påstod sig ha tillhört US Special Forces och vara utbildad psykolog. Då blir det tyst och ibland skickar de fram en chef, ofta en man, som meddelar oss att man ingenting har att säga i saken. Det innebär att det sitter en mängd chefer runt om i Sverige och som tycks anse att det är ok att medborgarnas pengar har slängts ut på en bedragare. I Falkenberg sitter t ex kommunchefen Rolf Landholm och täcker upp för PA-ansvariga Annelie Elofsson som bländats av Manuel Knights charm och därför gett bort 80 000 kronor av medborgarnas pengar till honom. Bra gjort av ICA-skribenten Susan Karling att bli så charmad av Manuel Knight att hon av ren entusiasm fick med sig Annelie Elofsson att pladdra högt om hur nöjda man var i Falkenberg av att ha fått uppleva en stunds exotism i form av Manuel Knight. Groundhogs tackar Susan Karling för hjälpen!

Vi har tidigt fört fram vår uppfattning att det är Manuel Knights hudfärg som gjort att han sluppit granskning och därför har kommit undan så länge. Tina Sjöström ställer i sin intervju med Manuel Knight honom frågan om det kan vara så att hudfärgen kan har spelat in när man söker förklaringar till Manuel Knights karriärframgång som ”föreläsare” och ”talare”. Här citerar vi ett parti ur intervjun:

Du är väldigt framgångsrik. Har du fått
kämpa hårdare än andra bara för att du
är svart?
Nej, snarare tvärt om. I Sverige är det en väl-
dig skillnad på svarta och svarta. Kommer man
från USA som jag gör blir det plötsligt något
exotiskt, vilket det inte är om du kommer från
till exempel Somalia. Jag har till och med känt
att jag ibland halkat in i sammanhang ”som på
ett bananskal” tack vare min bakgrund. Är det
så blir min prestationslust dubbelt så stor, då
måste jag verkligen överglänsa. Jag lever också
i den tron att var och en har ett eget ansvar
för att bli accepterad. Det blir man om man
är villig att anpassa sig, lära sig språket och de
seder och vanor som gäller där man vill bo. Jag
bor till exempel i ett område här i Göteborg där
det nästa bara bor vita, svenska människor. Jag
sticker ut. Det har hänt att något frågat mig
vad jag gör där. ”Jag bor här. Har du problem
med det får du flytta för jag tänker bo kvar”
blev mitt svar. Det gäller att anpassa sig men
utan att förlora sig själv.
Du har haft en hård uppväxt och deltagit i
hemska krig. Vad är det som gör att det gått
bra för dig och inte tvärtom?
Det är nog tack vare min mamma. Hon sa
alltid: ”Ta ingen skit men dela heller inte ut
någon”. Och hon hade rätt. När jag var ung
var min högsta dröm att kunna köpa en riktigt
snygg bil, men jag såg då ingen möjlighet till hur
jag skulle lyckas. Jag har kämpat och så fort jag
sett att det jag håller på med börjar utvecklas har
det sporrat mig att fortsätta. Jag har nu lyckats
uppnå min dröm.
Varför valde du att utbilda dig till psykolog?
Det ingick i mitt yrke som militär. Jag tillhörde
specialstyrkan och i den rollen jag hade var en
psykologisk kunskap nödvändig. Det var också
då som mitt stora intresse för människor föddes.

Det ovanstående är alltså skrivet av Tina Sjöström och publicerades på sid 24 i Redovisningskonsulten nr 8/2012. Vi tog kontakt med Tina Sjöström och berättade för henne att Manuel Knight hade suttit och ljugit för henne rätt upp i ansiktet. Det hade Tina Sjöström inga problem med och vi gissar att det tar emot för henne att medge att hon blivit sol-och-vårad av Manuel Knight. Tina Sjöström är bara en i raden av alla dessa kvinnliga skribenter/journalister som bländats av bedragaren Manuel Knight.


Det är kanske inte helt lätt att ställa en person som Manuel Knight mot väggen. Han presenterar sig gärna som ”en dödsmaskin” och ”dödlig” och påstår sig dessutom vara världsmästare i karate plus kickboxning. Groundhogs vågar säga sanningen och det uppskattar inte Manuel Knight eller folket runt honom.
Manuel Knight är en barnslig fjant och en bluff. Dessutom är han en samhällsparasit och han är det tillsammans med sin fru Anne Knight f Eriksson. Vi har upprepade gånger hävdat att utan hjälp av frun Anne, så hade Manuel Knight aldrig kunnat bli så framgångsrik. Det är också hon som förklarat för honom att svensken i allmänhet är ovillig att gå fram till en färgad person och be att få se verifikat. Anne Knight är i högsta grad medansvarig till den miljonsvindel som familjens bolag Sinkfield & Co och Manuel Knight Academy under mer än ett decennium har ägnat sig åt. Det faller sig här naturligt att nämna två kvinnor till som aktivt medverkat i Manuel Knights bedrägerier och det är Catharina Jacobsson och Camilla Heed, båda tillhörande Manuel Knights stab och stall och avlönade med pengar som till stor del emanerar från skattebetalare i Sverige.

Det är så här det ser ut. Men inte länge till om Groundhogs får bestämma.

Fotnot: Här nedan länkar till våra artiklar om Susan Karling och Annelie Elofsson

 Vår blogg är under attack från Manuel Knight och hans stab eftersom de känner sig obekväma med att bli avslöjade och om de lyckas stänga denna blogg, så finns det hela tiden en parallellblogg att fortsätta att läsa. Den hittar man här: https://manuelknightnews.wordpress.com/